Τετάρτη 20 Μαρτίου 2013

19ο Μάθημα Τουρκικής Γλώσσας - 20 Μαρτίου 2013 - Αόριστος του Είμαι - Η Κατάληξη -ken



İmek Geçmiş Zaman (Το Ρήμα Είμαι στον Αόριστο)

          Για να δημιουργήσουμε τον αόριστο του ρήματος «είμαι», προσθέτουμε στο τέλος του ουσιαστικού ή του επιθέτου τις παρακάτω καταλήξεις :
          -dim (εγώ ήμουν)
          -din (εσύ ήσουν)
          -di (αυτός, αυτή, αυτό ήταν)
          -dik (εμείς ήμασταν)
          -diniz (εσείς ήσασταν)
          -dilar/-diler (αυτοί, αυτές, αυτά ήταν)

          Θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι οι παραπάνω καταλήξεις ακολουθούν τον κανόνα της αρμονίας των φωνηέντων και έτσι, για παράδειγμα, το dim μπορεί να γίνει ένα από τα dım/–dum/–düm ή και ένα από τα tim/–tım/–tum/–tüm κοκ για τις υπόλοιπες καταλήξεις, όπου στο 3ο πληθυντικό πρόσωπο έχουμε και την προσθήκη του lar/–ler.

          Ακολουθούν χαρακτηριστικά παραδείγματα.

Olumlu (Κατάφαση)

Ben güzeldim = εγώ ήμουν ωραίος
Sen güzeldin = εσύ ήσουν ωραίος
O güzeldi = αυτός, αυτή, αυτό ήταν ωραίος/-α/-ο
Biz güzeldik = εμείς ήμασταν ωραίοι
Siz güzeldiniz = εσείς ήσασταν ωραίοι
Onlar güzeldiler = αυτοί, αυτές, αυτά ήταν ωραίοι/-ες/-α


Ben mutluydum = εγώ ήμουν ευτυχισμένος
Sen mutluydun = εσύ ήσουν ευτυχισμένος
O mutluydu = αυτός, αυτή, αυτό ήταν ευτυχισμένος/-η/-ο
Biz mutluyduk = εμείς ήμασταν ευτυχισμένοι
Siz mutluydunuz = εσείς ήσασταν ευτυχισμένοι
Onlar mutluydular = αυτοί, αυτές, αυτά ήταν ευτυχισμένοι/-ες/-α

          Προσοχή στην προσθήκη του γράμματος y πριν από τις καταλήξεις όταν το ουσιαστικό ή το επίθετο λήγει σε φωνήεν.
Ben çocuktum = εγώ ήμουν παιδί
Sen çocuktun = εσύ ήσουν παιδί
O çocuktu = αυτός, αυτή, αυτό ήταν παιδί
Bizçocuktuk = εμείς ήμασταν παιδιά
Siz çocuktunuz = εσείς ήσασταν παιδιά
Onlar çocuktular = αυτοί, αυτές, αυτά ήταν παιδιά

Olumsuz (Άρνηση)

          Για να σχηματίσουμε την άρνηση με το ρήμα «είμαι» στον αόριστο, απλά προσθέτουμε το değil πριν από τις καταλήξεις :

Ben öğretmen değildim = εγώ δεν ήμουν δάσκαλος
Sen öğretmen değildin = εσύ δεν ήσουν δάσκαλος
O öğretmen değildi = αυτός, αυτή, αυτό δεν ήταν δάσκαλος/-α
Biz öğretmen değildik = εμείς δεν ήμασταν δάσκαλοι
Siz öğretmen değildiniz = εσείς δεν ήσασταν δάσκαλοι
Onlar öğretmen değildiler = αυτοί, αυτές, αυτά δεν ήταν δάσκαλοι/-ες

Soru (Ερώτηση)

          Για να σχηματίσουμε την ερώτηση με το ρήμα «είμαι» στον αόριστο, προσθέτουμε ένα από τα miydim/mıydım/muydum/müydüm :

Ben öğretmen miydim? = εγώ ήμουν δάσκαλος;
Sen öğretmen miydin? = εσύ ήσουν δάσκαλος;
O öğretmen miydi? = αυτός, αυτή, αυτό ήταν δάσκαλος/-α;
Biz öğretmen miydik? = εμείς ήμασταν δάσκαλοι;
Siz öğretmen miydiniz? = εσείς ήσασταν δάσκαλοι;
Onlar öğretmen miydiler? = αυτοί, αυτές, αυτά ήταν δάσκαλοι/-ες;

Ben çocuk muydum? = εγώ ήμουν παιδί;
Sen çocuk muydun? = εσύ ήσουν παιδί;
O çocuk muydu? = αυτός, αυτή, αυτό ήταν παιδί;
Biz çocuk muyduk? = εμείς ήμασταν παιδιά;
Siz çocuk muydunuz? = εσείς ήσασταν παιδιά;
Onlar çocuk muydular? = αυτοί, αυτές, αυτά ήταν παιδιά;

Αρνητική Ερώτηση

Ben memnun değilmiydim? = εγώ δεν ήμουν ευχαριστημένος;
Sen memnun değilmiydin? = εσύ δεν ήσουν ευχαριστημένος;
O memnun değilmiydi? = αυτός, αυτή, αυτό δεν ήταν ευχαριστημένος/-η/-ο;
Biz memnun değilmiydik? = εμείς δεν ήμασταν ευχαριστημένοι;
Siz memnun değilmiydiniz?= εσείς δεν ήσασταν ευχαριστημένοι;
Onlar memnun değilmiydiler? = αυτοί, αυτές, αυτά δεν ήταν ευχαριστημένοι/-ες/-α;


ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ

işsiz = άνεργος
benim işim yok = δεν έχω δουλειά
şimdilik = προς το παρόν
bu anda = προς το παρόν
sınav = διαγώνισμα, εξέταση
neşeli = ευδιάθετος
mutsuz = δυστυχισμένος
rahat = άνετος, ξεκούραστος
tembel = τεμπέλης
bunun için = γι’ αυτόν τον λόγο
onun için = γι’ αυτόν τον λόγο
neredesin? = πού είσαι;
neredeydin? = πού ήσουν;
işim vardı = είχα δουλειά
iş yoktu = δεν υπήρχε δουλειά
doğum günü = γενέθλια
önce = πριν, νωρίτερα
fakir = φτωχός
hiç = καθόλου
not = βαθμός / σημείωση
güleryüzlü = χαμογελαστός
bayat = μπαγιάτικος
heyecanlı = αγχωμένος / ενθουσιασμένος
ülke = χώρα
evli = παντρεμένος


Η Κατάληξη –ken

          Η κατάληξη ken σημαίνει όταν ή ενώ, μπαίνει μετά από ουσιαστικό ή επίθετο και αν η λέξη τελειώνει σε φωνήεν, προστίθεται ενδιάμεσα και το γράμμα y :

Ben öğrenciyken çalışkandım = όταν εγώ ήμουν μαθητής, ήμουν επιμελής
Ben gençken çok eğlendim = όταν εγώ ήμουν νέος, διασκέδαζα πολύ
Ben evdeyken telefon çaldı = όταν εγώ ήμουν στο σπίτι, χτύπησε το τηλέφωνο


ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ

ilan = αγγελία
iş ilanı = αγγελία εργασίας
kadın çantası = γυναικεία τσάντα
kadının çantası = η τσάντα της γυναίκας
Dilmer Yayınları = Εκδόσεις Dilmer
yayınlar = εκδόσεις
Ankara üniversitesi = Πανεπιστήμιο της Άγκυρας
içeri = εσωτερικό
sekreterlik = η δουλειά της γραμματέας
uzun süre = μεγάλο διάστημα, μακράς διαρκείας
süre = διαρκείας
avukatlık = δικηγορία
avukatlık bürosu = δικηγορικό γραφείο
nişanlı = αρραβωνιασμένος
yani = δηλαδή
pratik = πρακτική
bırakmak = αφήνω
aramak = ψάχνω / τηλεφωνώ
seni aradım = σε πήρα τηλέφωνο, δηλ. σε έψαξα
sana telefon ettim = σου τηλεφώνησα, δηλ. μιλήσαμε




â   ç   ğ   ı   ö   ş    ü  İ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου