Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2013

17ο Μάθημα Τουρκικής Γλώσσας - 27 Φεβρ 2013 - Το Ρήμα Είμαι


fırçalamak = βουρτσίζω
fırça = βούρτσα
diş = δόντι
alıştırma = άσκηση
şekil = σχήμα
uygun = κατάλληλος
tamamlamak = συμπληρώνω
top = μπάλα
şey = κάτι, πράγμα
yapıştırmak = κολλάω
tutkal = κόλλα
yapıştırıcı = κόλλα
kurulanmak = στεγνώνομαι
havlu = πετσέτα
kurşun = μόλυβδος, σφαίρα
kurşun kalem = μολύβι
diş fırçası = οδοντόβουρτσα
makas = ψαλίδι
kesmek = κόβω
tarak = χτένα
taramak = χτενίζω
fotoğraf makinesi = φωτογραφική μηχανή
gezmek = κάνω βόλτα, περιηγούμαι
komşu = γείτονας
yabancı = ξένος, αλλοδαπός
fincan = φλιτζάνι
sünger = σφουγγάρι
fırın = φούρνος
tencere = κατσαρόλα
mikrodalga fırın = φούρνος μικροκυμάτων
dalga = κύμα / καημός
dalga geçmek = κοροϊδεύω
süpürmek = σκουπίζω
faraş = φαράσι
süpürge = σκούπα
elektrik süpürgesi = ηλεκτρική σκούπα
tıraş olmak = ξυρίζομαι
tıraş makinesi = ξυριστική μηχανή
jilet = ξυραφάκι
tıraş bıçağı = ξυραφάκι
özel = ιδιωτικός
uçak = αεροπλάνο
özel uçak = ιδιωτικό αεροπλάνο
kat = όροφος
asansör = ασανσέρ
yürüyerek = περπατώντας
yaşlı = ηλικιωμένος
yardım etmek = βοηθάω
insan = άνθρωπος
teras = ταράτσα
yazın = το καλοκαίρι
kışın = τον χειμώνα
tavla = τάβλι
havuz = πισίνα
sohbet etmek = κουβεντιάζω
eşya = αντικείμενο
sahip = ιδιοκτήτης
anlaşmak = συμφωνώ, συνεννοούμαι
buluşmak = συναντιέμαι
kolye = κολιέ
iskele = αποβάθρα
atlamak = πηδάω
tatil yapmak için = για να κάνω διακοπές
yemek için = για φαγητό
yorulmak = κουράζομαι
satranç = σκάκι



İmek Eylemi (Το Ρήμα Είμαι)

          Καθώς στην τουρκική γλώσσα δεν υπάρχει αυτόνομο ρήμα «είμαι», για να σχηματίσουμε προτάσεις με το ρήμα αυτό, προσθέτουμε στο τέλος του ουσιαστικού ή του επιθέτου τις παρακάτω καταλήξεις :

          -im (εγώ είμαι)
          -sin (εσύ είσαι)
          -dir (αυτός, αυτή, αυτό είναι), αλλά είναι προαιρετικό
          -iz (εμείς είμαστε)
          -siniz (εσείς είσαστε)
          -lar/-ler (αυτοί, αυτές, αυτά είναι)

          Θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι οι παραπάνω καταλήξεις ακολουθούν τον κανόνα της αρμονίας των φωνηέντων και έτσι, για παράδειγμα, το im μπορεί να γίνει ένα από τα ım/–um/–üm, κοκ για τις υπόλοιπες καταλήξεις, εκτός από την κατάληξη του 3ου πληθυντικού προσώπου, που μπορεί να πάρει μία από τις μορφές –lar/–ler.

          Επίσης, αν η λέξη λήγει σε φωνήεν, τότε στο 1ο ενικό και στο 1ο πληθυντικό πρόσωπο προσθέτουμε το γράμμα y, ενώ στο 3ο ενικό πρόσωπο είναι προαιρετική η κατάληξη dir, η οποία δίνει έμφαση στην πρόταση και μπορεί να πάρει και μια από τις μορφές dır/–dur/–dür/tir/–tır/–tur/–tür.

          Ακολουθούν χαρακτηριστικά παραδείγματα.

Olumlu (Κατάφαση)

Ben öğretmenim = εγώ είμαι δάσκαλος
Sen öğretmensin = εσύ είσαι δάσκαλος
O öğretmen(dir) = αυτός, αυτή, αυτό είναι δάσκαλος/-α/-ος
Biz öğretmeniz = εμείς είμαστε δάσκαλοι
Siz öğretmensiniz = εσείς είσαστε δάσκαλοι
Onlar öğretmenler = αυτοί, αυτές, αυτά είναι δάσκαλοι/-ες/-οι

Ben memnunum = εγώ είμαι ευχαριστημένος
Sen memnunsun = εσύ είσαι ευχαριστημένος
O memnun(dur) = αυτός, αυτή, αυτό είναι ευχαριστημένος/-η/-ο
Biz memnunuz = εμείς είμαστε ευχαριστημένοι
Siz memnunsunuz = εσείς είσαστε ευχαριστημένοι
Onlar memnunlar = αυτοί, αυτές, αυτά είναι ευχαριστημένοι/-ες/-α

Ben öğrenciyim = εγώ είμαι μαθητής
Sen öğrencisin = εσύ είσαι μαθητής
O öğrenci (dir) = αυτός, αυτή, αυτό είναι μαθητής/-τρια/-ής
Biz öğrenciyiz = εμείς είμαστε μαθητές
Siz öğrencisiniz = εσείς είσαστε μαθητές
Onlar öğrenciler = αυτοί, αυτές, αυτά είναι μαθητές /-τριες/-ές

Olumsuz (Άρνηση)

          Για να σχηματίσουμε την άρνηση με το ρήμα «είμαι», απλά προσθέτουμε το değil πριν από τις καταλήξεις :

Ben öğretmen değilim = εγώ δεν είμαι δάσκαλος
Sen öğretmen değilsin = εσύ δεν είσαι δάσκαλος
O öğretmen değil(dir) = αυτός, αυτή, αυτό δεν είναι δάσκαλος/-α/-ος
Biz öğretmen değiliz = εμείς δεν είμαστε δάσκαλοι
Siz öğretmen değilsiniz = εσείς δεν είσαστε δάσκαλοι
Onlar öğretmen değiller = αυτοί, αυτές, αυτά δεν είναι δάσκαλοι/-ες/-οι

Ben memnun değilim = εγώ δεν είμαι ευχαριστημένος
Sen memnun değilsin = εσύ δεν είσαι ευχαριστημένος
O memnun değil(dir) = αυτός, αυτή, αυτό δεν είναι ευχαριστημένος/-η/-ο
Biz memnun değiliz = εμείς δεν είμαστε ευχαριστημένοι
Siz memnun değilsiniz = εσείς δεν είσαστε ευχαριστημένοι
Onlar memnun değiller = αυτοί, αυτές, αυτά δεν είναι ευχαριστημένοι/-ες/-α

Soru (Ερώτηση)

          Για να σχηματίσουμε την ερώτηση με το ρήμα «είμαι», προσθέτουμε ένα από τα mi/mı/mu/mü πριν από τις καταλήξεις :
Ben öğretmen miyim? = εγώ είμαι δάσκαλος;
Sen öğretmen misin? = εσύ είσαι δάσκαλος;
O öğretmen mi(dir)? = αυτός, αυτή, αυτό είναι δάσκαλος/-α/-ος;
Biz öğretmen miyiz? = εμείς είμαστε δάσκαλοι;
Siz öğretmen misiniz? = εσείς είσαστε δάσκαλοι;
Onlar öğretmenler mi? = αυτοί, αυτές, αυτά είναι δάσκαλοι/-ες/-οι;

Ben memnun muyum? = εγώ είμαι ευχαριστημένος;
Sen memnun musun? = εσύ είσαι ευχαριστημένος;
O memnun mu(dur)? = αυτός, αυτή, αυτό είναι ευχαριστημένος/-η/-ο;
Biz memnun muyuz? = εμείς είμαστε ευχαριστημένοι;
Siz memnun musunuz? = εσείς είσαστε ευχαριστημένοι;
Onlar memnunlar mı? = αυτοί, αυτές, αυτά είναι ευχαριστημένοι/-ες/-α;
Αρνητική Ερώτηση

Ben memnun değilmiyim? = εγώ δεν είμαι ευχαριστημένος;
Sen memnun değilmisin? = εσύ δεν είσαι ευχαριστημένος;
O memnun değilmi(dir)? = αυτός, αυτή, αυτό δεν είναι ευχαριστημένος/-η/-ο;
Biz memnun değilmiyiz? = εμείς δεν είμαστε ευχαριστημένοι;
Siz memnun değilmisiniz?= εσείς δεν είσαστε ευχαριστημένοι;
Onlar memnun değiller mi? = αυτοί, αυτές, αυτά δεν είναι ευχαριστημένοι/-ες/-α;


ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ

güçlü = δυνατός
yalnız = μόνος
çalışkan = εργατικός
zayıf = αδύνατος, λεπτός
rahat = άνετος, ξεκούραστος
kıskanç = ζηλιάρης
kaba = αγενής
yardımsever = φιλόξενος, helpful
kibar = ευγενικός
açık = ανοιχτός
eli açık = ανοιχτοχέρης, γενναιόδωρος
sıkışık = στριμωγμένος, στενάχωρος
trafik sıkışık = μποτιλιάρισμα


Χρήσιμες Εκφράσεις

Ben evdeyim = εγώ είμαι στο σπίτι
Sen evdesin = εσύ είσαι στο σπίτι
Ben evde değilim = εγώ δεν είμαι στο σπίτι
Ben evde miyim? = εγώ είμαι στο σπίτι;
Ben evde değilmiyim? = εγώ δεν είμαι στο σπίτι;
Ben evimdeyim = εγώ είμαι στο σπίτι μου
Sen evimdesin = εσύ είσαι στο σπίτι μου
Sen evindesin = εσύ είσαι στο σπίτι σου

          Ισχύει η εξής σειρά στις καταλήξεις :

κτήση – πτώση – ρήμα (είμαι)


â   ç   ğ   ı   ö   ş    ü  İ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου